Jeg var analfabeter i skolen pga. af min nedsat hørelse og blev næsten døv på det venstre øre i 2002

Her er Simon Spis Læste, hans samling på Sko Museet i Hellerup. Læsten inde i skoen blev brugt, når han skulle bestille og have nye sko? Jeg er næsten sikker på, at et par sko er fremstillet og forarbejdet af mig!!...

Den døve musiker som vendte øret til den rigtige lyd?

Sløjd og fysik blev mit bedste fag i skolen

Min nedsat hørelse i barndommen har altid sat præg på min skolegang, idet jeg var den dårligste i klassen på det boglige område. Jeg opfattede tingene på en helt anden måde og kunne ikke høre forskel på konsonanter, komma og punktum, som blev sat de forkerte steder ved timen i diktat som jeg hadede.

Min døvhed var så omfattende, at jeg i timerne nærmest fantaserede (drømte), havd jeg skulle lave efter skoletid. Det resulterede i at jeg måtte forlade skolen allerede efter 7. klasse, hvor jeg tilfældigt fandt arbejde gennem Berlinske Tidende som arbejdsdreng på Dans Læder & Skotøjsindustri "Panther Sko" Heimdalsgade på Nørrebro i København. Blev udlært med sølvmedalje i svendeprøve 1966, hvorefter jeg køber en Fender Jazzmaster, som regnes blandt en af de bedste guitarer.

Sløjd, fysik og religion blev mit bedste fag i skolen, her fik jeg i fysiktimen lov til, at fremstille og bygge en kompasnål efter H.C. Ørsteds princip "magnetisme". Her opdagede jeg, at en magnatisere barberblad altid vendte mod nordpolen. Det mest spændende i fysik var, at jeg lærte om jordens magnetfelt nordpol og sydpol, som roterer omkring sin aksel. Hvordan tordenvejr opstod på grund af skyernes gnidning mod hinanden "statisk elektricitet" førte til, at jeg fik ug til eksamen i syvende klasse.

Flyttede til Nordjylland  - Sæby i 1953-56

En ting jeg aldrig glemmer er tordenvejr, som jeg var hunderæd for da jeg gik hjem fra skole i 2 klasse. Pludselig var der optræk til store sorte skyer og da det begyndte at lyne og tordne, gik jeg fuldstændig i panik og tudbrølede lige uden for en stor herregård Vendsysel i Nordjylland, som lå et stykke fra skolen. Men takket være en herregårdsfrue der så mig fra køkkenvinduet, og kom mig hurtig til undsætning og førte mig straks ind i forhallen på den store herregård. Her blev jeg nærmest trøstet som sin egen søn, fik kager og saftevand og blev sat på fri fod igen efter tordenvejret var helt slut. Min mor var selvfølgelig blevet nervøs og bange for min skæbne, idet jeg ikke var vendt hjem skoletid til sædvanlig kl.15 efter en 5 km gåtur fra skolen..

Jeg har altid lige fra jeg var 5 år gammel været hunderæd for optræk til tordenvejr, som jeg altid har kunne mærke på min krop, særlig om sommeren i den varme lune og lumrende hede i Nordlige Jylland ved Skagen. Rigtig mange gange var der optræk til tordenvejr om aftenen til langt ud på nattetimerne ofte helt op til 8 timer på grund af de forskellige vinde. I Nordjylland ved Skagen skifter vindene konstant retning og opstår, hvor også vandene mødes ved Skagens spids.

Her har tordenvejr sin virkning, idet vinden meget nemt vender om fra Kattegat og Nordsøen og kommer tilbage igen? Det fik mig senere i livet til at interessere mig for "klimatologi" og "ionvidenskab", en videnskab om, hvordan gnidning mod skyerne frembringer "Statisk elektricitet", så tordenvejr opstår.

Min beskæftigelse og interesse for elektronik tog senere til fra 1985-96, hvor jeg bliver salgschef for Scandion salg og måling af indeklima et område, hvor fodsåler hen over gulvet eller gnidning af kunstige væg til væg filter gulvtæpper og loftmaling, sætter gang i "statisk elektricitet". I firmaet Scandion stod jeg for salg af luftrenser, ioniserings, apparatur og måling af luftens "statisk elektricitet", det man kalder dårlig indeklima o.m.a.

Det medførte, at jeg senere i mit arbejdsliv fra 1985-2002 som musiker, fik mere og mere forståelse og kendskab til elektronik, induktionsspoler, herunder pickupper og lyd i guitar, højtaler og forstærker m.m.. Måling af magnetfelter foran EDB udstyr, fjernsyn, modem o.s.v.

 

Hele min interesse for musik, elektronik og hobby som modelbygger startede nede i kælderen på Nylandsvejen Skole på Frederiksberg i København.

I 1957-58 køber min far et billigt stueorgel og en spansk Framus guitar på aktion for 10 kroner til mig. Mit talent efter 4 år på orgel og guitar var ikke særlig stort, men alt skulle selvfølgelig afprøves for første gang, hvor jeg i 1961 gik på Nylandsvejens Skole, Frederiksberg. En dag tog jeg min guitar med i 6 klasse på opfordring af mine skolekammerater. Men uden at vide det hvad der skulle ske i den første skoletime, kom jeg desværre for sent skoleundervisningen og som var begyndt med sløjd, der var det bedste fag for mig. Til min store overraskelse havde timen ringet ind 10 minutter før jeg trådete ind over skolegården, men vidste ikke at undervisningen var flyttet til et andet lokale i den modsatte bygning i af skolen (billedet). Her fik jeg mit livs største chok og overraskelse da jeg bankede på døren og gik ind til klasseværelset? Da læren sagde kom ind, var drenge og piger fra min klasse samlet i samme klasseværelse, fordi deres læreinde var blevet syg og ikke kunne undervise tøserne i håndarbejde. Da jeg så pigerne gik jeg nærmest panik og blev nervøs, famlede med hænderne og kunne ikke få pakket min guitar ud og spille på den. Så succesen var ikke hjemme denne dag med mit ellers Jørgen Ingemann og The Shadows schow. Først da jeg et halvt år senere optrådte på skolescenen til skoleballet for 5-7 klasse, fik jeg en musikalsk comback og stor succes, som rettede op på min selvtilid senere i livet. 

Da jeg gik op på skole scenen var jeg nærmest badet i procektørlys og uden at være særlig nervøs, spillede jeg for fulde sejl over højtalerne Four Jacks berømte nummer "Åh Marie jeg vil hjem til dig". Denne gang blev mit nummer ikke udført på guitar, men på min dyre julegave, som var en dyr kromatiske mundharpe!!.. Det var først her succesen var hjemme og dagen efter var jeg omriget af klassekammeraterne i skolegårdens frikkvater og måtte udføre Four Jacks nummer igen. Det var en af min største oplevelse som jeg aldrig glemmer blandt mine alle tiders skolekammerater, alle ville høre mig spille den samme melodi igen og igen. 

Det satte voldsom skub i min interesse for musik, hvor jeg til tider var meget genert. Det var dette år jeg fik min stor interesse for pigtrådsmusik med Jørgen dè Mùlius efter skoletid i Danmarks Radio. Det var en tid, hvor jeg ofte sad om eftermiddage og lavede lektier og skibsmodeller, indtil min mor kom hjem fra arbejde kl.16,30!!...

Store navne med dyb religiøs baggrund

Det var en tid hvor jeg gik ud af skolen med den højeste karakter i sløjd, fysik og religion, alt andet interesserede mig overhovedet ikke, kun spændende historier op gennem tiderne om jødisk og græsk kultur. Senere i livet da jeg læste John Lennons selvbiografi, fik jeg stor interesse for popidolers religiøsitet bl.a. The Beatles; John Lennon, Poul McCartney, George Harrison, som fik deres tro af en indisk gurru sammen med Mick Jacker (Roling Stones), The Beach Boys, Donovan og Bob Dylan. Cliff Richard havde sin egen kristen holdning som katolik, Hank B Marvin og Bruce Welch, begge fra The Shadows tror på Jehovas (Vidner), Mickel Jackson tror på Islam, Elvis havde en hel computer fyldt med holdninger til sin fanatske religiøse overbevisning og døde til sidst af narko. Også Madonna oprettede sin helt egen kristen religiøse bevægelse og oprettet et stort center, hvor man dyrker youga, kabbala, som 1i 967 var hippiernes kultur og som er en form for selvhelbredelse m.m. Alle hævder, at deres succes som musiker skyldes deres religiøse tro på Gud? 

Min hobby elektronik og guitar

I 1964 fik jeg min første el-guitar, en Høfner og da jeg blev udlært som fabriksskomager med sølvmedalje, købte jeg den dyreste Fender en U.S.A. Jazzmaster året var 1966. Da jeg skiftede job som udlært, fandt jeg andet job og blev ansat på Radio Meter, hvor man fremstillede fint måleudstyr til hospitaler. Efter et års tid søgte jeg job på Dansk Signal Industri i Advedøre og derefter Peerles Højtalerfabrik i Ballerup. Byggede senere højtalerkabinetter til den store guldmedalje og var den første i Danmark, der kom på sporet af Surround Sound. På grund af min meget dårlige hørelse siden jeg var spæd, bærer jeg i dag verdens fineste høreapparater med musikprogram, hvilket medførte at jeg i 2002 for første gang kunne høre og opfatte instrumentlyde, som ikke andre musiker kan?

Allerede inden jeg blev 18 år, begyndte jeg at få interesse for surround sount system, som ikke var opfundet pga. min meget dårlige hørelse i området 500-4000 Hz (taleområdet). Købte mit første Peerles Højtaler i nærheden af mit arbejde og udvide mellem og diskantområdet med flere ekstra højtaler end normalt i et højtalerkabinet. Jeg var blevet grebet at af den samme lyd, som jeg hørte igennem mine hovedtelefoner  i mellem frekvensområdet fra 500-4000 Hz og som jeg ikke kunne opfatte gennem almindelige højtaler hvilket det førte til, at jeg fik øjnene op for noget, som jeg den dag i dag, har fået stor ros for bl.a. af professionelle guitarister!!.... 

Det hele startede da jeg i 1968 spillede James Last LPèr og syntes jeg, at der skulle mere stereo på musikken, hvorefter jeg sattet tre ekstra diskanthøjtaler + mellemtone pr. sæt højtaler på et stykke finerbræt med højtalerstof. Min kammerat blev så begejstret, at han også gerne ville have sådan et sæt. Lyden blev langt bedre end de normale købte og dyre B & O højtaler og blev lige så fyldig, som når man hører musikke gennem de dyre hovedtelefoner eller i dag et headsæt af fineste kvalitet. På den måde blev hele 2 X 2 højtaler sæt, det ene med diskant. mellemtone og bas styret over en min dyrbare B&O Recard 2000 Deluxe forstærker, og det andet sæt med tre diskant og mellemtone + filter styret gennem min B&O radio. Det varede heller ikke længe før jeg pillede højtalerne ud af mit første store rigtig dyre Yamahaorgel og byggede to særskilt højtalerkabineter med lidt mere diskant + delfilter m.m.!!....

Min første guitaforstærker i 1964 bestod af anlæget fra Roxy Biograf, som lå på Godthåbsvej på Frederiksberg, som blev solgt gennem en butik i nærheden hvor jeg boede, idet den blev udskiftet til et endnu større anlæg i biografe.  Højtaleren som jeg købte var en stor kraftig 15" bas med indbygget diskant, som bare kunne brøle derud af. Den blev senere brugt i Damhus Tivoli, hvor min første optræden foregik i 1964 med mit orkester. 

Interessen for højtaler og guitar blev endnu større i 19, hvor der gik ikke ret længe før jeg erhvervede mig første professionell VOX forstærker. Også min Høfnerguitar blev fornyet, ide jeg hev den hvide nappanolen (kunstskind) af og sleb den helt i bund med et stykke groft og fint sandpapir. Guitaren blev malet lyseblå, og forsigtig sleb jeg pendselstrøgene væk med tyndt ståluld som min mor brugte til køkkengrej (aluminiums gryder), herefter guitaren et lag tyndt skibslak. Guitaren blev justeret i strengehøjde og ligeledes pikupperne. Lyden blev langt bedre end de normale billige høfner guitarer i forhold til Fender, som var en professionel guitar. Logoet Høfner på guitarhovedet blev også fjernet og slebet væk, for der var ingen som skulle genkende, hvilket fabrikat guitaren kom fra. Høfner var nemlig et standarmærke for fattigrøve, indtil jeg købte min allerførste professionel Fender U.S.A. Jazzmaster. Det skete da jeg blev udlært i 1966 og fik min første fede ugeløn. Jazzmasteren kostede kr.3.000,- hvilket var rigtig mange penge, idet en god ugeløn lå på ca. kr.600,-. Jazzmasteren solgte jeg senere i 1969 og idag ville den have være vuderet til kr.50.000,-. Så 1965 blev starten til min kariere inden for 60èr-musik bl.a. med musik af The Shadows, The Ventures, The Beatles og Roling Stones som også var et af mine favorit orkestre dengang. 

Jeg har altid haft det lige som dem der samler på frimærker og for mig blev det guitarer istedet.

Tryk på linket: Hvad er Impedans?

Min hobby startede med modelskibe

Vend tilbage til dette link: www.brugtguitarshop.dk/194829993

Her ses jeg på billedet til højre fra i Ungdomsklubben, Park Skolen 1966 her med min Høfner guitar jeg købte i 1964. Slagpladen er en tynd kunstig marmor belægning man kom på køkkenborde dengang. Guitaren var lyseblå, men var en speciel hjemmelavet Høfner model? Sæt pilen på billedet så der kommer en lup frem, tryk på musen og billedet vises nu i dobbelt format!!...

Denne båd var mit første byggesæt i 1961

Skibet her var nummer to jeg byggede i 1963.

Slæbebåden var nummer tre jeg byggede i 1965.

Den store lastbåd byggede jeg året 1965-66.

THE END

Denne side er under opdatering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne side er under opdatering